Takaisin

Työturvallisuus

KEMIKAALEILLE ALTISTUMINEN

Ripsiammattilainen altistuu päivittäin työssään ripsiliimoille. Työturvallisuus ja suojautuminen on erittäin tärkeää, sillä altistumisen seurauksena voi olla herkistyminen. Siinä elimistön omat suojamekanismit immuunijärjestelmässä aktivoituvat sinänsä vaaratonta ainetta kohtaan. Herkistyminen jaetaan kahteen osaan, jossa ensimmäisessä vaiheessa immuunijärjestelmä oppii reagoimaan herkistävää ainetta kohtaan. Toisessa vaiheessa pienikin altistuminen kyseiselle aineelle voi aiheuttaa näkyviä oireita, kuten esimerkiksi kutinaa, ihottumaa tai nuhaa. Usein ensimmäinen vaihe vaatii suuremman altistuksen ainesosalle kuin toinen vaihe.

Kemikaaleille voidaan herkistyä sekä ihon kautta että hengitysteitse. Herkistyminen on yksilöllistä ja joidenkin tutkimusten mukaan alttius herkistymiselle saattaa olla perinnöllistä. Herkistyminen voi tapahtua eri ainesosille. Tarkkaa tietoa herkistymisen syystä ei kuitenkaan ole, vaikka lääketieteellinen mekanismi tunnetaankin jo melko hyvin. LashLovers Oy:n ripsiliimoissa herkistäviä ainesosia ovat liima-aineina käytetyt syanoakrylaatit ja (poly)isosyanaatit. Lue lisää ripsiliimojen kemiasta ja herkistymisen mekanismista täältä.

Ihokosketus lisää riskiä herkistymiselle, joten juoksevan liiman ihokosketusta tulee välttää. Kuivuessaan liima-aineet kiinnittyvät (polymeroituvat) toisiinsa, jolloin mahdollinen altistus herkistäville ainesosille pienenee merkittävästi. Akrylaatit aiheuttavat pääasiallisesti allergista kosketusihottumaa, mutta jonkin verran myös hengitystieyliherkkyyttä. Altistumista liimahöyryille voidaan minimoida ammattilaisen toimesta ilmastointiratkaisujen, kuten esimerkiksi kohdepoiston avulla. Ammattilainen saattaa kuitenkin tästä huolimatta altistua liimahöyryille koko työpäivän ajan. Tämän vuoksi ammattilaisen suojautuminen ripsiliimojen herkistäviltä ainesosilta on ehdottoman tärkeää.

KEMIKAALEILTA SUOJAUTUMINEN

Suojautuminen kemikaaleilta vaatii yleensä henkilökohtaisten suojainten käyttöä. Suojaimia on käytettävä koko työprosessin ajan. Altistuminen herkistäville ainesosille tapahtuu ensisijaisesti ihon ja hengitykset kautta.

Ihon ja silmien suojaus

Työterveyslaitoksen ohjeiden mukaan käsien ihon suojaaminen mm. akrylaateilta vaatii vähintään kahdet käsineet, sekä polyeteenistä että nitriilikumista valmistetut käsineet. LashLovers Oy:n testauksessa on todettu, että yrityksen valikoimiin kuuluvat ripsiliimat eivät läpäise nitriilikäsineitä erityisen nopeasti. Akrylaatit voivat kulkeutua iholle kuitenkin käsineidenkin läpi, joten huolellisuus liimojen käytössä on erittäin tärkeää. Käsineet tulee vaihtaa välittömästi, jos niissä huomataan liimapisaroita tai kulumisen merkkejä. 

Myös silmien suojaaminen on tärkeää. Suojalasit tai raitisilmamaskin visiiri ehkäisevät mahdollisten liimapisaroiden päätymistä silmiin. 

Hengityksen suojaus

Hengityksen suojauksessa tulisi käyttää sellaisia suojaimia, jotka suodattavat ripsiliimojen höyryt tehokkaasti. Työterveyslaitos suosittaa puolinaamareita tai puhaltimella varustettuja kasvosuojuksia. Mikäli ripsien parissa työskentely on kokopäiväistä, suositellaan käytettäväksi puhaltimella varustettua raitisilmamaskia. Lyhytaikaisemmassa käytössä (2-3 tuntia/päivä) myös puolinaamari on hyvä vaihtoehto.

Hengityssuojaimen valinta, säilytys ja puhdistus

Hengityssuojaimen oikea koko on tärkeää, jotta hengityssuojain istuu kasvoille tiiviisti. Tämän varmistamiseksi on hyvä suorittaa tiiviystesti tuotepakkauksessa toimitettavien ohjeiden mukaisesti.

Hengityssuojaimen suodattimia valittaessa on tärkeää ymmärtää miltä suojaudutaan. Tarve tulee arvioida tapauskohtaisesti käytössä olevan ripsiliiman sisällön perusteella. Ripsiammattilaisten kohdalla kyseeseen tulevat kaasusuodattimet, hiukkassuodattimet ja yhdistelmäsuodattimet. Kullekin suodatintyypille on olemassa oma suodatustehoon ja/tai kaasunsitomiskykyyn pohjautuva luokittelu.

Suojainten oikeanlainen säilytys ja puhdistus on myös tärkeää. Hengityssuojain ja suodattimet tulisi aina säilyttää ilmatiiviissä pussissa. Näin taataan suodattimen optimaalinen suodatusteho sille luvatun käyttöiän puitteissa. Hygieniasyistä hengityssuojain on hyvä puhdistaa säännöllisesti päivän käytön päätteeksi esimerkiksi desinfiointiaineeseen kostutetulla puhdistusliinalla.

Hengityssuojainten suodattimet tulee myös vaihtaa riittävän usein. Vaihtotiheyteen vaikuttaa olennaisesti muun muassa käytössä oleva suodatintyyppi, työskentelytilan suhteellinen ilmankosteus sekä suodatettavien kemikaalien määrä.

Henkilökohtaisten suojainten lisäksi ripsiammattilaisen työtilan yleinen ilmanvaihto tulisi olla hyvä ja kohdepoiston toimia pois työtilasta.

SUOJAVARUSTEET LASHLOVERSILTA

Tarjoamme kattavan valikoiman hengityssuojaimia, suojakäsineitä ja -laseja, joiden avulla ammattilainen voi ehkäistä haitallisille aineille altistumista. Suojaintuotteet on valittu nimenomaan siten, että ne soveltuvat käytettäväksi LashLovers Oy:n ripsiliimojen kanssa. Liimojen ainesosat on huomioitu tarkasti oikeanlaisten suodatinten valinnassa. Myös ripsiammattilaisen työergonomiaan on kiinnitetty erityishuomiota tuotteita valittaessa. Suojaimet ovat kevyitä käyttää eivätkä suodattimet peitä näkökenttää asiakkaan parissa työskenneltäessä. Tutustu suojaintarvikevalikoimaamme täältä.

 

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

ORDERING

Orders will only be accepted through the online store (no telephone or e-mail orders). This will guarantee customers short delivery times, as well as the possibility to fully benefit from our reward system.

REGISTRATION

LashLovers® products are intended for professional use only. To order products from the LashLovers Oy online store, the customer must first register and notify that they have participated in an eyelash extension course of a well-known brand. Registration is free of charge. LashLovers Oy Ltd holds the right to refuse a registration.

ORDER PROCESSING AND DELIVERY TIME

The customer will receive an order confirmation sent to the email address that they have provided. LashLovers Oy Ltd reserves the right to refuse an order. The orders are typically attempted to be processed no later than the following business day after receiving the order. Delivery time depends on the destination country and selected delivery method.

The customer has the right to cancel an order, the delivery of which will be delayed, by notifying teh service provider. LashLovers Oy Ltd reserves the right to cancel an order, in so far as the ordered product is sold out or if there are other insurmountable difficulties concerning its availability.

PRODUCT PRICE AND DELIVERY COSTS

The valid price is the price that is notified at the time the order is made. LashLovers Oy Ltd reserves the right to fix erroneously recorded prices. The prices include the currently valid VAT (where applicable). In accordance to the Cross-border VAT rule, if goods are sold to another business and these goods are sent to another EU country, VAT is not charged, granted that the customer has a valid VAT number.

Delivery costs are determined based on the selected method of transport. Further information on the methods of payment is available here.

METHODS OF PAYMENT

All major payment methods are available on the online store. Further information on the methods of payment is available here.

PRODUCT WARRANTY

LashLovers Oy Ltd does not, in principle, grant product warranties for the professional products it provides. In regard to eyelash adhesives, it is expected that the user has become familiar with the user instructions before using the product. If you have any questions about LashLovers products, kindly contact our customer service: tuotetuki@lashlovers.fi.

RETURNS POLICY

The returned product must be unopened and unused, as well as in its sales condition. 

If the customer cancels their order before the goods have already been sent, LashLovers Oy Ltd has the possibility to charge a reasonable compensatory amount for the costs for the money transfer and any inconvenience caused. If the product has become broken or damaged during the postal delivery, the customer can return the product at no charge to the service provider as a customer return.

The return must be accompanied by the customer's contact details, the reason for the return, as well as information as to whether the customer desires a new product or to cancel the trade, in regards to the ordered product. Always contact customer service at tilaukset@lashlovers.fi prior to return of goods.

According to legislation from 2011, an online store is not obliged to automatically pay for the costs of customer returns.

SETTLEMENT OF DISPUTES

Disagreements arising from an order and agreement relationship presented here will be settled at Joensuu District Court.